Ford EcoSport review (2018) – Een Europese auto?

– Eerst kijken? Klik

Het is alweer raak, wederom een B-segment crossover in de test. Waar we eerder al de Hyundai Kona en de Opel Crossland X testten is het nu de beurt aan de Ford EcoSport. Is dat dan een nieuwe auto zal je misschien denken? Nee Ford noemt dit model “slechts” een facelift. Een facelift impliceert dat er eerdere modellen van de EcoSport zijn geweest en dat klopt ook. Alleen waren de eerste versies van deze auto in Nederland totaal niet populair. Gaat het Ford het met deze facelift beter doen?

Roemeense Ford

Dat de auto niet populair was in Nederland heeft een goede reden en dat heeft niet direct iets te maken met de wat vreemde naam. Een SUV-achtige auto die economisch en sportief is? Laatste keer dat wij keken zorgde natuurkunde ervoor dat crossovers minder zuinig, minder snel en minder goed door de bocht gaan. Maar dat uiteraard geheel terzijde. De echte rede waarom de EcoSport tot op heden nog niet uitblinkt in verkoopcijfers is omdat deze auto helemaal niet bedoeld was om in Nederland uit te brengen.

Ford had de EcoSport namelijk in ontwikkeling voor opkomende markten, waar behoefte is aan kleine auto’s die tegen een stootje en een opstaande putdeksel kunnen. Totdat Ford een tijdje terug er toch achter kwam dat dit soort auto’s ook in Europa in trek zijn. Niet zozeer om die opstaande putdeksels te trotseren (enkel in Groningen hebben we daar soms last van), maar wel om alle “jonge ouderen” te voorzien. Zij willen graag een kleine hoger op z’n poten staande auto. Vandaar dat Ford de EcoSport toch in Europa uitbracht. Misschien wel tegen beter weten in want het van origine Amerikaanse Ford weet echt wel dat niet-Europese auto’s het over algemeen niet goed doen in Europa. Maar goed, nood breekt soms wetten en een beetje meedoen in dit segment was blijkbaar belangrijker dan helemaal niet present zijn.

Dat Ford wel degelijk weet dat de standaarden anders zijn in Europa bewijst Ford nu met de inzet van de nieuwe gefacelifte EcoSport. Kosten noch moeite zijn bespaard om de hele productielijn van India naar Roemenië te verhuizen. Hierdoor moet het dus mogelijk zijn om een auto met een meer Europees karakter te produceren en zijn de productietijden stuk minder lang als jij net een ander kleurtje op je dak zou willen hebben.

Deur in plaats van klep

Ford noemt dit officieel een facelift maar wat ons betreft kijken we eigenlijk naar een nieuw model. Laten we beginnen met de buitenkant. De voorkant heeft meer het familiegezicht van andere SUV achtige uit het Ford gamma. Aan de zijkant tref je onder andere stoer ogende sideskirts die je uiteraard naar hartenlust kunt samenstellen. Aan de achterkant is standaard het reservewiel verdwenen, maar let wel, voor de echte avonturiers is deze beschikbaar als gratis optie. Ook aan de achterkant vind je nog steeds een deur in plaats van een achterklep. Dit ziet er stoer uit maar in de stad moet je hier natuurlijk wel rekening houden. Want wat als je aankomt met je handen vol spullen en er geen ruimte meer is om de achterdeur te openen?

Europese opsteker

Binnenin merk je eigenlijk pas de grootste stap. Net zoals in de Fiesta heeft Nederlander Amko Leenarts zich bemoeid met het interieur van de EcoSport. Het “overal hard kunststof en zoek het verder maar uit” principe is gelukkig verdwenen. Op het dashboard zelf zijn relatief zachte materialen gebruikt en net zoals de Fiesta is ook in de EcoSport het grote Sync 3 navigatiesysteem als optie verkrijgbaar. Toch zijn er nog altijd wat eigenaardigheden in het interieur te vinden. Zo lijkt het erop dat er nog genoeg deurpanelen van de vorige EcoSport op voorraad waren want hier vinden we nog steeds erg hard plastic. Jammer, want dat maakt de gehele interieur beleving misschien wel minder goed dan de stap die Ford hier nu maakt. Achterin vind je een mooie 12 volt aansluiting voor de kids. Echter bleek deze maar aan één kant te zitten. Dat wordt dus ruzie onderweg naar Zuid Frankrijk…

Ford Fiesta Active

We reden met de inmiddels bekende 1.0 Ecoboost die 125PK levert, gewoon een fijn blok voor deze auto met bovendien genoeg koppel. Het weggedrag is inmiddels bijna in elke Ford een feestje en zo ook in de EcoSport. Niet gek, want het platform van de vorige Fiesta is gebruikt als basis. Voor een Crossover stuurt de EcoSport verassend direct en communicatief. Als we dan toch weer even het vergelijk met de Fiets moeten maken is het wel zo dat de veerwegen iets langer zijn waardoor gripverlies iets eerder optreedt. Qua sturen en weggedrag heeft Ford echt weer een troef in handen dit is waarom je deze auto verkiest boven zijn andere concurrenten. Toch is het vergelijk met de Fiesta enerzijds strelend maar anderzijds stekend. Dit omdat Ford medio 2018 ook met de Fiesta Active (in de video noemden we deze nog Fiesta Cross) op de markt komt. Dit is dus een Fiesta die iets hoger op z’n poten staat. Ford zegt zelf dat de EcoSport duidelijk aan de SUV kant en de Fiesta Active duidelijk aan de crossover kant. Wij zien vooral twee crossovers waarbij Ford niet helemaal goed nagedacht heeft over segmentatie. Zoals het er nu naar uitziet gaat de Fiesta Active zo’n 2.000 euro goedkoper op de markt worden gezet dan de EcoSport. Dit terwijl de Fiesta zelf maar bar weinig nadelen had en zelfs had de betere in zijn klasse kan worden bestempeld. Helaas kunnen we dit nog niet van de EcoSport zeggen, mede door bijvoorbeeld een wat onhandige achterdeur en een kwalitatief minder interieur.

Conclusie

Dat Ford met de EcoSport enorme stappen zet staat buiten kijf, dat alleenstaand is al erg knap. Toch moet de marketingafdeling van Ford straks vol aan de bak om het verschil tussen de EcoSport en Fiesta Active aan de consument uit te leggen. Voor nu zeggen wij, ben je op zoek naar de best sturende B-segment auto waarbij je lekker een wat hogere instap hebt (jij wij spreken u aan jongere oudere). Wacht dan lekker op de Fiesta Active en laat ondanks al z’n goede bedoelingen de EcoSport nog even links liggen.