Ford Fiesta ST-Line wachten op de echte ST?

Net over de grens bij Venlo rolt er iedere minuut en acht seconden een spiksplinternieuwe Ford Fiesta van de band.  Het is alweer de 8e generatie van deze immens populaire auto in het B-segment en zoals Ford zelf zegt: alles is nieuw behalve zijn naam. De auto ziet er inderdaad weer lekker fris uit!

Maar met alleen een opgefriste buitenkant red je het tegenwoordig niet meer in het B-segment. We reden in de sportief ogende Fiesta ST-line en daarmee beogen we twee vragen te beantwoorden. Wat is er over gebleven van dat kleine, kwieke en zeer sportieve Fordje en moet je nu gaan voor de ST-line of moet je wachten op de echte ST?

Gegroeid en aangekomen.

Als je de nieuwe Fiesta voor het eerst ziet dan valt op dat er een meer volwassen auto staat. Dat klopt ook wel want de auto is gegroeid en iets zwaarder geworden (zo’n 50 kilo). Aan alle kanten dijt hij iets uit en is dus iets langer en breder geworden zou dit dan gevolgen hebben voor het strakke stuurwerk wat de Ford Fiesta voorheen had? Binnenin merk je namelijk niets van de toename in extra ruimte. Dit zorgt ervoor dat bij ons direct de vraag rijst of het pluspunt van de vorige Fiesta, het scherpe sturen, nog steeds wel aanwezig is?

Welke saus wilt u?

Deze jonge telg is in vier verschillende varianten te verkrijgen met elk een eigen karakter. Met de Trend is het lekker instappen, de auto is al behoorlijk goed uitgerust en je gaat dan ook gelijk met een kwalitatieve goede auto op stap. Deze auto stuurt lekker voor een auto in dit segment. Wil je toch wat sportiever dan ben je aangewezen op de ST-Line. Deze uitvoering heeft een compleet andere voorkant dan de Trend en als je deze ergens op een oprit zet dan zal hij zeker niet misstaan. Buiten al de optische aanpassingen van de ST-Line stuurt hij ook net weer strakker en is het onderstel weer iets stugger dan de Trend wat hem populair maakt bij het jongere publiek.

Als je op zoek bent naar een comfortabelere auto met nog meer veiligheidssystemen dan moet je overstappen naar de Titanium. Deze versie zit er vol mee en is weer wat luxer en comfortabeler in vergelijking met de Trend. De volgende stap is de Vignale, ja het klinkt al luxe en dat is hij dan ook. Dit is de meeste luxe en comfortabele versie die je kan krijgen van de Fiesta. Deze uitvoering heeft een compleet andere gril en je moet dus wel goed kijken welke uitvoering je kiest en wat voor soort gril je uiteindelijk gemonteerd krijgt op je auto.

Rust van binnen

Als je in de vorige Fiesta eenmaal gezeteld was kon de pret van het sturen helaas nog niet beginnen. Je moest je namelijk door een zee aan knoppen worstelen om de juiste functies te kunnen vinden. Gelukkig, dit is in deze versie een stuk beter. Een groot touchscreen heeft veel van de knoppen vervangen maar gelukkig zijn er wel nog fysieke knoppen gebleven voor de meest gebruikte functies. Precies zoals het moet dus. De stoelen zitten goed en bieden ook voldoende zijdelingse steun.

ST-Line VS GTI

Wij zijn op stap met ST-Line 125 pk Ecoboost. Deze auto heeft meer vermogen dan Robbert zijn eerste auto: de Seat Ibiza GTI 2.0 8V met 116 hele pk’s. Nu een kleine 20 jaar later heeft een ST-Line dus meer vermogen dan een GTI van toen. Betekent dit dan dat de pk-strijd gestreden is en dat je aan ST-Line genoeg hebt?

Ondanks het eerdergenoemde uitblijven van een dieet stuurt de Fiesta nog steeds fantastisch. Het weggedrag (zeker met dit ST-line pakket) is super, veel gevoel in het stuur en bochten kun je met hoge snelheid insturen zonder dat er snel onderstuur optreedt. Op bochtige dijkweggetjes tovert hij binnen no-time een grote grijns op je gezicht. Wij vinden het dan ook de best rijdende auto in het B-segment. Het motorvermogen wat uit de 1.0 ecoboost geperst wordt is bizar. Dat er zoveel vermogen uit zo’n klein blokje kan komen blijft ons verbazen, de 125 PK is dan ook meer dan voldoende voor deze Fiesta die met 1063 kilo van de band rolt.

Nu is de vraag natuurlijk: kan een Fiesta ST-Line met 125 PK tegenwoordig al een GTI van toen vervangen, of mist de auto toch een beetje de GTI beleving? Daar kunnen we kort over zijn: Het is geen GTI, je mist de beleving die een GTI met zich meebrengt. Ondanks dat deze auto sneller, comfortabeler en veiliger is missen we de beleving een GTI. Dus als we de vraag beantwoorden: is deze Fiesta ST-Line een vervanger van de GTI van toen? Qua prestaties? Ja, de Fiesta is rap genoeg en kan prima meekomen met het verkeer in deze uitvoering. Hij is rap, stuurt goed, strak geveerd maar zeker niet te strak waardoor hij nog steeds comfortabel is. Nee, qua beleving niet, hier mist de auto gewoon emotie.

Maar…

Ford heeft nog het één en ander in petto voor 2018 waardoor je straks nog meer keuze heb. Je kan natuurlijk in 2018 niet achterblijven, en dadelijk 2019 ingaan zonder Crossover aan te bieden in het B segment. Dat is de reden dat Ford in 2018 nog komt met de Active Crossover op basis van de Fiesta. Dit is de eerste Active crossover in een nieuwe reeks die Ford introduceert. En er komt nog een echte GTI-killer in de vorm van een Fiesta ST met ongeveer 200 PK. De auto moet gaan concurreren met de Renault Clio RS, Peugeot 208 GTI. Wij kijken al uit naar de dag dat wij deze Ford Fiesta ST aan de tand mogen voelen.