Gereden: Ford Focus 1.0 Ecoboost ST Line

Ondanks dat de Ford Focus in deze gefacelifte vorm alweer vanaf 2014 op de markt is, hadden wij afgelopen week de mogelijkheid hiermee te rijden. Er stond een donkerblauwe Focus klaar in de ST-line uitvoering.

Uiterlijk

Persoonlijk vind ik de Focus er gewoon lekker uitzien, zeker in deze ST line uitvoering. De ST line uitvoering kost zo’n €5000,- meer dan de echte basis Focus, maar hiervoor krijg je leuke sideskirts, een spoiler, standaard sportief lichtmetaal en natuurlijk de nodige ST line logo’s. Standaard staat de ST iets minder hoog op zijn poten door een nieuw ontworpen stabilisatorstang. Deze verlaagt het chassis, waardoor het zwaartepunt dichter bij de weg komt te liggen. Dit heeft zijn invloed op het uiterlijk, maar uiteraard ook op het onderstel van de auto.

Onderstel

Het sportieve uiterlijk is doorgetrokken naar een goed en dynamisch onderstel. Je moet de auto eventjes een beetje leren kennen, maar na twee dagen voelde elke bocht aan als een leuke uitdaging. Met dit onderstel kan en wil je gewoon elke koerswijziging vol vertrouwen inzetten. Dit is een auto die, als je van het betere bochtenwerk houdt, zeker een lach op je gezicht kan toveren.

Motor

Dan de motor: in ons geval de Ford Ecoboost 1.0 welke 125 pk levert. Op papier kom je met deze setting niet veel te kort. Een sprint naar de 100 km/h duurt 11,5 seconde. Toch kan je je afvragen of dit wel de juiste motor is bij de afstelling van de rest van de auto. Zoals gezegd nodigt het onderstel echt uit en kan de motor daar niet helemaal bij blijven. Wat ook niet helpt, is het redelijk aanwezige turbo-gat; je moet de motor even de tijd geven om op te spoelen om uiteindelijk pas boven de 4000 toeren een duwtje in de rug te krijgen. De motor is gekoppeld aan een handmatige geschakelde 6 bak. De 6e versnelling is wat nerveus en zelfs bij  lichte heuvelwerk op de snelweg wordt van je vereist 1 of 2 verzetten terug te schakelen. Een praktijkverbruik van 1 op 15 is verder keurig.

Interieur

De ST line komt ook terug in het interieur, ook hier weer de benodigde ST logo’s, maar ook hier en daar wat speciale stikseltjes. Het geheel ziet er erg verzorgd uit. De zitpositie is goed en de verstelmogelijkheden voor de bestuurder zijn op het niveau als dat je van een “rijdersauto” verwacht. Binnenin niet meer de enorme hoeveelheid aan knoppen die we voorheen van Ford kenden, maar een multimediascherm met touchscreen. Onze auto was voorzien van Android Auto, wat we alleen niet werkend kregen in de twee dagen dat de auto met ons was.

Opties

Het blijft mij verbazen dat de ST line enkel uiterlijke veranderingen met zich meebrengt. Zo moest deze testauto het zonder cruise control ontberen; iets wat in dit segment toch wel een must have is. Desalniettemin kennen we Ford waarbij je voor redelijke prijzen deze opties wel kan aanvinken in de configurator. Maar opvallend blijft het wel.

Conclusie. 

Ben je op zoek naar een middenklasse auto, dan kan deze Focus bijna niet aan je shortlist ontbreken. Ook voor de tweedehands kopers zal dit model langzaam beschikbaar komen. Ga zeker rijden in de 125PK versie om te ondervinden of dit ook voor jou voldoende is. Check bij aanschaf (zowel nieuw als tweedehands) of de auto de door jouw gewenste opties heeft.