Is de Bridgestone Potenza Sport een echte performance band?

DATUM

October 13, 2021

CATEGORIE
DEEL

Op een zonnige dinsdag morgen meldden wij ons op een groot parkeerterrein in Lommel. Na een vriendelijk ontvangst werd ons met Vlaamse tongval uitgelegd dat mondneusmaskers hier toch echt nog verplicht waren. Eigenlijk is mondneusmasker ook gewoon een fijner woord dan mondkapje en het herinnert ons gelijk weer aan het feit dat dit één van de eerste testen sinds lange tijd in het buitenland is. Alhoewel Lommel echt nèt onder Eindhoven ligt; een buitenlands sfeertje heerst er wel.  

Er wordt ons verzocht de auto te laten staan en achterin plaats te nemen in de Ford Transit geschikt voor een volledig elftal plus coach en vijf wisselspelers. Na een aantal minuten vertrekken wij richting de broodjes en koffie maar niet voordat onze chauffeur zijn stuurmanskunsten laat zien. We zijn namelijk op de Ford Testbaan; normaliter worden hier de Ford’s voor de Europese markt afgesteld. Om dit goed te kunnen doen zijn er op dit complex allerlei faciliteiten te vinden. Denk bijvoorbeeld aan kombanen; een bochtige bosweg, klinkertjes, maar vooral veel lappen met asfalt. De chauffeur stuurt de Transit op volle snelheid maar zeer behendig over de bochtige wegen en vermijd daarbij zeker niet om de ideale racelijn te gebruiken. Even later wordt een weg gemaakt van kinderkopjes met dezelfde snelheid aangevallen en je voelt de Transit net tegen het onderstuur aan tegenstribbelen.  

Het genieten van Belgisch’ snelste taxichauffeur in een busje lijkt een opmaat te zijn naar de rest van de dag. Wij zijn hier namelijk om de nieuwe band van Bridgestone aan de tand te voelen: de Bridgestone Potenza.  

Bridgestone Potenza 

Tijdens een kop koffie worden we meegenomen in het ontwikkeltraject van de Potenza. Bridgestone is z’n complete line-up aan het vernieuwen en daarmee past het merk een versmalling toe op het assortiment. Door de bank genomen heb je bij Bridgestone straks maar 4 keuzes, een zomerband, een winterband, een all-weather band en een sportieve band; oftewel de Potenza.  

Daarnaast heeft Bridgestone onderzocht wat mensen nu daadwerkelijk zoeken in een sportieve band. Naast logische klant-input als stabiliteit, hoge bochtensnelheid en grip bleek vooral dat grip op nat wegdek enorm gewaardeerd zou worden, aldus Bridgestone’s onderzoek. Ergens ook niet gek natuurlijk; op nat is het nu eenmaal makkelijker de grip van de auto te verliezen en daardoor verlies je ook sneller het vertrouwen in de auto.  

Met deze input is Bridgestone aan de slag gegaan en de nieuwe Potenza Sport is geboren.

De baan op 

Gelukkig hoeven we Bridgestone niet enkel op de blauwe ogen te geloven en is de locatie in Lommel niet alleen gekozen vanwege de mogelijkheid tot het laten zien van een PowerPoint-presentatie. Nee we kunnen ook daadwerkelijk de Potenza Sport aan de tand voelen. Dit gebeurt over de dag door middel van een aantal proeven, elke proef gemaakt om de verschillende elementen van de band te proberen 

Natte prestatie 

We beginnen op het nat; de instructeur heeft een mooi parcours uitgezet op nat asfalt met zeer veel mogelijkheid om uit te wijken. Het niet halen van de bocht zorgt er dus niet voor dat we de Ford Puma ST (het hoge broertje van de Ford Fiesta) in de vangrail hangen. De instructeur drukt ons op het hart de ronde vooral “op snelheid” te doen. Dat is natuurlijk niet aan dovenmansoren gericht. Na een korte instructieronde nemen we plaats achter het stuur van de Puma ST en geven gas. Het eerste rondje nog wat rustig aan maar vanaf rondje twee durven we het gas erop te houden. Dan vallen we letterlijk van bocht tot bocht in een nieuwe verbazing. Deze gewone straat-sportbanden zijn in staat op nat asfalt enorme niveaus van grip te geven. Een enkele keer bij heel gek doen wil het traction control lampje even aan gaan maar de bochtensnelheid die we dan bereiken is er één die je zonder die uitwijkmogelijkheden nooit op de openbare weg wilt herhalen.  

 

Droge prestatie 

Daarna is het tijd voor de proeven op het droge asfalt; zou dit dan tegenvallen omdat de band het op nat wegdek zo verschrikkelijk goed presteerde? In tegendeel; dit keer laten de Potenza’s onder een Ford Focus zien dat ook bij droog er zo veel bakken met grip zijn. Het gooi en smijtwerk lijkt maar niet op te houden en soms heb je gewoon echt het idee met semi slicks onderweg te zijn; totdat de hulpsystemen van de auto weer ingrijpen om ons gebrek aan stuurtalent te corrigeren.  

Ook het remvermogen is goed te noemen. Maar wat vooral opvalt is de mix van kwaliteiten; nat, droog maar als wij onszelf even de tijd gunnen om wat rustiger te rijden blijkt de band ook daarvoor zeer geschikt. Je vraagt je soms bijna af welke concessie Bridgestone wel heeft moeten maken… 

Op snelheid 

Als laatste staat een proef met de Ford Mustang op de planning. Dit keer wordt de auto bestuurt door een echte testpiloot (ook weer zo’n mooi Vlaams woord) die de Mustang GT op Potenza’s Sport met veel precisie en snelheid over het bochtcircuit in Lommel scheurt. Om daarna de dag af te maken met een top-speed run op de kombaan. Het is inmiddels begonnen met miezeren en normaliter zou er wellicht wat beving in de benen komen. Maar inmiddels kennen we de uitstekende prestaties van de banden en met ruim 250 km/h op de klok komen we uit de eerste bocht. Op het rechte stuk gun ik mijzelf de tijd om iets beter om mij heen te kijken en ineens herken ik de testpiloot achter het stuur van onze Ford Transit rit deze ochtend en alles valt gelijk op z’n plek.