Hoe snel kom je vast te staan met een Mazda CX-5 AWD?

De Mazda CX-5 is recentelijk gefacelift rede voor ons om deze weer eens aan de tand te voelen. We zijn op pad met de All-Wheel-Drive (AWD) versie en in tegenstelling tot SUV’s (Mitsubishi Eclipse Cross) of Crossovers (Hyundai Kona en Opel Crossland X) die wij eerder reden is deze auto wél vierwiel aangedreven. Daarmee ziet hij er dus niet alleen uit als een ‘’terreinwagen’’ maar heeft deze Mazda dus ook echt werkelijk de aandrijving om van de gebaande paden af te kunnen. Om te kijken of dat nu ook echt zo is zijn wij afgereisd tot onder Eindhoven om eens te kijken hoe deze auto het doet op de verschillende zandpaden in Zuid-Nederland.

Asfalt, asfalt en nog een asfalt.

Wanneer je in Nederland van de gebaande paden af wil dan moet je goed zoeken. Zeker als je net als ons uit de randstad komt is er maar weinig te vinden maar na wat goed zoeken kwamen we terecht in de prachtige omgeving van Eindhoven. Het is hier bijzonder rustig en heel stil; dat bevalt ons wel.

Met deze zelfde gedachten moet je dan ook deze routes gaan rijden. We rijden door verschillende natuurgebieden en bossen. Het is dan ook zeker niet de bedoeling dat je zo snel mogelijk van A naar B over deze paden scheurt maar dat je dit rustig doet en met beleid. Dan heb je ook gelijk de tijd om een beetje te genieten van de omgeving en zullen deze paden ook standhouden en niet afgesloten worden.

Onverhard op pad.

Als we net 500 meter op pad zijn moeten wij onze eerste ‘’riviertje’’ al oversteken. Met ons hart in de keel springen we uit de auto om te kijken hoe diep deze is en of de Mazda dit wel aan kan. Gelukkig is het al een tijdje droog in Nederland en loopt er niet zoveel water door de rivier waardoor de velgen zelfs droog blijven; zo overwinnen wij met gemak ons eerste natuurlijke obstakel.

Als we een stuk op weg zijn komen we in het bos toch wat anders tegen als zandpaden, de wegen veranderen langzaam in blubberpaden met bevroren plassen die langzaam breken als wij erdoorheen rijden. We hopen dat de Mazda wel blijft rijden met de AWD en dat wij niet de auto uithoeven om deze uit de blubber te trekken. Standaard drijft de Mazda maar 2 wielen aan en gaat dus al het vermogen naar de voorwielen. Op het moment dat we grip verliezen op de blubberige paden stuurt de Mazda het vermogen naar achteren en blijft hij superveel grip houden en corrigeert hij echt fantastisch.

Crossover – SUV – Terreinwagen

Als we een tijdje op pad zijn moeten we helaas concluderen dat we met een SUV onderweg zijn. En ook in Nederland zijn er blijkbaar paden waar deze SUV moet afhaken. Hij staat hoger op zijn poten, hij is vierwiel aangedreven maar sommige sporen in het bos zijn zo diep dat deze auto moet omkeren. Met een crossover hadden we waarschijnlijk nog eerder met de staart tussen de benen vertrokken en hadden we al lang ergens aan de koffie gezeten, want aandrijving op alle vier de willen is wel echt noodzakelijk op deze wegen. Als we de hele route zouden willen uitrijden moeten we een echte terreinwagen hebben, deze auto mist gewoon bodemvrijheid en offroad systemen om de verschillende assen te vergrendelen op het moment dat je vast komt te zitten.

Conclusie

De CX-5 doet het echt super goed op onverharde wegen maar je moet het gewoon niet te gek maken en goed blijven nadenken. Maar stiekem wisten we dit al een beetje. Eén van ons heeft ooit in een Mazda CX-5 2.0 AWD in een week 7000 km gereden vanaf Enschede naar de Noordkaap en terug tijdens de ScanCoveryTrial, dit met tempraturen tot -47. Toen was dit ook al een geweldige auto en nu is dat niet anders. De facelift ziet er goed uit en systemen zijn wederom goed, wel is hij een beetje onzuinig voor een auto uit 2017/2018 maar verder kunnen wij heel goed wennen aan deze auto en zouden wij hier graag dagelijks mee van A naar B sturen.