Hoe lang zit er nog een stuur in jouw auto?

Of we het nu leuk vinden of niet, autonoom rijden gaat de toekomst worden. De voorspellingen wanneer we echt in auto’s zonder stuur kunnen stappen verschillen, maar autofabrikanten zijn er al vol mee bezig. Wij gingen op pad en zochten uit hoe autonoom rijden nu werkt en hoe dit in de toekomst zal werken. Om dit goed uit te zoeken leenden we een Mercedes-Benz E-klasse.

Hoe ver zijn we?

Maar eerst de huidige staat van dienst, hoe ver zijn we? Inmiddels hebben we in ieder geval vijf verschillende niveaus van autonoom rijden gedefinieerd. En als we sec kijken naar wat de auto’s kunnen zitten we nu op niveau drie, over de helft dus. Niveau één is de auto waar je lekker nog alles zelf moet en niveau vijf daar hoef je werkelijk alleen nog maar je bestemming in te geven en te zorgen voor lekker koffie voor onderweg.

Uitleg verschillende niveau’s autonoom rijden

Niveau 1
Bij niveau 1 heb je eigenlijk geen enkele actieve rijhulp in de auto. Wel kunnen auto’s van niveau 1 bijvoorbeeld zijn uitgerust met een dodenhoek systeem.
Niveau 2
Hier komen de eerste systemen die je gaan helpen om ‘’ontspannen’’ van A naar B te geraken. Ja ontspannen staat tussen haakjes aangezien je je auto wel eerst moet gaan vertrouwen. Auto’s met niveau 2 hebben vaak adaptieve cruise control waardoor ze zelf versnellen of vertragen op het moment dat het verkeer om je heen afremt. Ook is de rijbaan assistent is deze auto aanwezig en volgt dus zelfstandig de weg voor je. Je kan het stuur soms even loslaten, laat je het stuur te lang los dan geeft de auto aan dat je even moet sturen om te checken of je er nog ben. Doe je dit niet dan zal de auto zich zelfstandig stilzetten aan de rechterkant van de weg.
Niveau 3
De eerste auto’s met niveau drie komen nu op de markt. Dit is het eerste niveau van de zelfstandig rijdende auto. Deze auto’s kunnen volledig zelfstandig rijden en hier kan je dus langere tijd het stuur loslaten. Zodra het te moeilijk wordt voor de auto moet je wel ten alle tijden kunnen ingrijpen. Maar je zou van A naar B kunnen rijden zonder al te veel te doen.
Niveau 4
Vanaf niveau vier kunnen we de pendalen en het stuur wegklappen zodra de auto eenmaal op pad is. De auto kan zelfstandig rijden en wil alleen nog maar dat je het pedaal en stuur gebruikt in geval van slecht weer of op wegen die de auto nog niet kan lezen.
Niveau 5
Als we dit niveau bereiken dan hebben de verschillende autofabrikanten een behoorlijk uitdaging overwonnen. In deze auto zit namelijk geen stuur meer en geen pedalen. Je hoeft alleen nog maar je bestemming in te voeren (of deze haalt hij automatische uit je agenda). Auto’s met dit niveau zullen ook een andere indeling hebben dan dat wij gewend zijn aangezien je niet meer naar voren hoeft te kijken omdat de auto alles zelf doet.

Mercedes-Benz E-Klasse  350 E

Zoals gezegd waren wij op stap met de Mercedes E-klasse 350E. Met deze hybride Mercedes-Benz is het mogelijk om niveau 2/3 autonoom te rijden. Als we eenmaal op de A2 van Utrecht naar Amsterdam pendelen kunnen we onze eerste ervaringen gaan testen met niveau 2/3. Zodra je de cruise control hendel naar je toetrekt activeer je direct het autonoom rijden.

Op het scherm zie je direct dat de autonome modus geactiveerd is door een icoontje in de vorm van een groen stuurtje. De auto houdt vanaf dat moment zelf de auto in het midden van de baan en stuurt zelf met de weg mee. Daarbij bewaart hij een gepaste afstand tot je voorganger. Wil je iets meer of minder afstand dan kan je dit makkelijk aanpassen met een draaiknop op de cruise control hendel. De snelheid leest de auto automatisch af aan de verkeerborden en past daar de snelheid van de cruise control automatisch op aan. Ook van baan wisselen kan automatisch, de berijder geeft door middel van de richtingaanwijzer aan dat er opgeschoven moet worden en de auto kijkt of er genoeg ruimte is en schuift daarna zelf een baantje op.

We schrikken er een beetje van dat deze vorm van zelfrijdende auto toch als een verademing voelt, zeker op de geteste A2 en eindeloze 80 kilometerwegen. Is dit dan het einde voor de ware petrolhead?

2020

Mercedes, Audi, Tesla en BMW hebben net hun niveau drie auto gepresenteerd en komen nu langzaam op de markt. Het is dus een kwestie van tijd tot dit systeem ook in de betaalbare auto’s zitten. Met het volgende niveau wordt al druk getest en er zijn al behoorlijk wat studiemodellen die laten zien hoe auto’s er in de toekomst uit gaan zien. Neem bijvoorbeeld de Mercedes F015 of de Renault SYMBIOZ. Deze auto’s zijn ontworpen met de gedachte dat er niemand meer achter het stuur hoeft te kruipen.

Conclusie

We lijken er toch langzaam niet aan te ontkomen, en om eerlijk te zijn: moet je eraan willen ontkomen? Autonoom rijden kan een oplossing zijn voor veel problemen zoals het verminderen van filedruk en (dodelijke) ongelukken. Ondanks dit en het gemak zal het voor veel autoliefhebbers toch even slikken zijn. Wij hopen in ieder geval dat het verdwijnen van de echte stuurmanswegen met echte stuurmansauto’s voorlopig nog blijft. Maar als we binnenkort de auto zelf over een druk stuk snelweg kunnen laten sturen staan we daar zeker voor open.