Mercedes Benz –  Driving experience Kitzbull

 

Tijdens onze reis door Oostenrijk kregen we de mogelijkheid om een nieuwe Mercedes te testen in het zonnige Kitzbühel. Ze hebben hier namelijk elke zomer en winter de Kitzbühel experience van Mercedes Benz. In de zomer richten ze zich vooral op AMG van Mercedes Benz, hier staan dan de meeste AMG-modellen tot zelfs de AMG GT R die je gratis kan testen in 1.5 uur. Het is wel slim om van tevoren te reserveren, het komt namelijk vaak voor dat alle auto’s weg zijn. Wij waren helaas te laat, geen AMG meer beschikbaar. Maar gelukkig konden we wel de nieuwe E Klasse 220 D All-Terrain rijden!

De nieuwe E Klasse 220 D All-Terrain

Op het eerste gezicht lijkt de All-Terrain in vergelijking met de normale E-klasse alleen voorzien van extra kunststof rondom de wielkassen en hebben ze de koets een klein stukje verhoogd. Toch is er wel meer aangepast dan alleen het plastic rond de wielkassen. Mercedes heeft de All-Terrain voorzien van standaard 4MATIC, het vierwiel aangedreven programma is van Mercedes, luchtvering genaamd Air Body control en 19’’ velgen. Het Air Body control kan de auto nog een stukje verhogen voor als je toch nog iets verder offroad zou willen rijden met deze auto. De snelheid wordt dan beperkt tot 35 km per uur, dit in combinatie met de al standaard iets verhoogde koets zorgt ervoor dat de auto hoog op z’n poten staat.

De All-Terrain wordt altijd geleverd als 220 D en is dus alleen maar leverbaar met de 2-liter 4 cilinder. Deze motor levert 194 pk en is gekoppeld aan de 9 traps automaat. De 400 NM-koppel komt al vrij bij 1600 toeren en dat is dus lekker rustig wegrijden met je paardentrailer. Dit is natuurlijk geen probleem met een maximaal trekgewicht van 2100 kg. Als we eenmaal op pad zijn, dan is deze auto niet supersnel en zeker niet in de bergen. Dit heeft ook te maken met het feit dat deze koets ruim 1800 kilo schoon aan de haak is. Maar voor dagelijks gebruik zijn we zeker wel te spreken over het vermogen en rijden we heerlijk over de Turnpass net onder Kitzbühel richting Mittersill. Wat we wel ervaren is dat de E-klasse een GROTE auto is en dat merk je vooral in de wat kortere bochten. Als je deze snel achter elkaar instuurt, dan merk je dat de hele koest (waar je een verhuisbedrijf mee kan starten) de hoek om komt zetten. Rechtdoor of op de wat minder korte bochten rijd de E-klasse zoals verwacht, heerlijk comfortabel, stil en snel genoeg voor dagelijkse ritten.

All-Terrain in Nederland?

Of we All_terrain in Nederland veel gaan zien? Net als de Volvo Crosscounty en de Audi Allroad gaan we deze weleens voorbij zien komen, maar dit zal geen hardloper worden. Deze auto zal gekocht worden door mensen die net even wat anders willen als de rest. Of degenen die er echt een paardentrailer achter gaan hangen. Maar voor de bijna 15 duizend euro dat deze auto duurder is, denk ik niet dat wij deze auto veel gaan zien met gele kentekenplaten.