Alles rondom de nieuwe Hyundai Kona

DATUM

November 23, 2017

CATEGORIE
DEEL

Alles rondom de nieuwe Hyundai Kona

Bij Hyundai zal je niet meteen denken aan een spannende of uitdagende auto. Toch is dat wel wat Hyundai met de nieuwe Kona neer probeert te zetten. Wij van Allesrondomautos nemen de proef op de som en zoeken uit hoe spannend en uitdagend deze Kona nu werkelijk is.

Lekker druk

De Hyundai Kona is een stoere crossover in het B-segment. Dit is een segment van auto’s waar de laatste jaren steeds meer vraag naar is, we willen namelijk een “stoer” uitziende net wat hogere auto. Door die groeiende vraag en de daarop inspelende autofabrikanten is het dringen in het concurrentieveld en is het dus moeilijk om een plekje te veroveren. Zo kun je in dit segment onder andere gaan shoppen voor een Peugeot 2008, Seat Arona, Kia Stonic en Opel Crossland X. Keuze genoeg dus zou je zeggen. Daardoor de taak aan Hyundai om iets bijzonders neer te zetten.

Gevoel waar je heen stuurt

Het onderstel is speciaal voor de Kona ontwikkeld. Normaal gesproken werkt Hyundai nauw samen met Kia waar ze vaak verschillende onderdelen van uitwisselen. Deze keer heeft Hyundai het helemaal zelf gedaan en de Kona naar eigen idee ontwikkeld en gebouwd. Onze eerste meters in de Hyundai zijn wij dan ook verbaast. Het onderstel is zeker niet ‘’Duits’’ maar wel echt veel beter als wat wij van oudere Hyundai’s gewend zijn.

De oudere modellen waren vaak heel licht sturend en gaven maar weinig feedback terug van wat er onder het rubber nu werkelijk gebeurde. Wij waren dus positief verrast op het moment dat we het eerste klaverblad instuurden en wel even wat moeite moesten doen om de grens naar onderstuur te ervaren. Wel hebben we een kleine kanttekening over de achteras. Deze as is wel extreem star; zodra je iets te hard over een verkeersdrempel rijdt worden de inzittende op de achterbank getrakteerd op een behoorlijke klap in de rug. Het zou kunnen dat dit anders en beter is met de 1.6 met vierwielaandrijving aangezien deze een andere achteras heeft. In onze test reden we met de 1.0 voorwiel aangedreven variant.

Geen goedkoop plastic

Het interieur laat zien dan Hyundai het goed voor elkaar heeft. Er zijn nette materialen gebruikt en het ‘’goedkope’’ plastic is zo goed als verdwenen van het dashboard. Als je voorin zit zou je dan ook echt niet zeggen dat je in een Koreaanse auto zit. De afwerking is netjes, er is nagedacht over de positie van alle knoppen.

De stoelen zijn wat kort, wij met onze gemiddelde lengte van 194cm zitten niet ideaal in deze auto, daardoor moet je dan ook echt even zoeken naar een comfortabele zitpositie. Achterin is de ruimte wat beperkt. Je ziet dat de focus ligt op de voorstoelen en achterin is er dus weinig ruimte. Prima voor kinderen maar we zouden je niet adviseren om met 4 volwassenen even een weekendje te gaan skiën in Oostenrijk tenzij je graag twee schoonmoeders achterin vervoert.

Wel 10 lichtunits

Wij hadden de Acid Yelllow Two-Tone Black mee die alle accenten lekker goed laat zien. Zeker in de omgeving waar wij onze test gedaan hebben komt deze auto lekker uit de verf. We kunnen ons voorstellen dat er mensen zijn die deze auto op het eerst gezicht niet mooi vinden maar wij kunnen er wel aan wennen. Hoeveel merken maken er nu een auto met totaal 6 lichtunits op de voorkant?

De achterkant is iets minder stoer, wel leuk opgebouwd met de verschillende lichtunits maar dit kennen we al van de SUV’s van rond het jaar 2000 waar het ineens verplicht was lager verlichting te voeren. Maar het blijft een speels leuk karakter afgeven.

Kona met een stekker

Zoals gezegd is het platform speciaal door Hyundai ontwikkeld en dat heeft zo z’n voordelen. Zo is de Kona beschikbaar met 4 wheel aandrijving zodat het SUV-uiterlijk niet enkel opsmuk is. Een ander groot voordeel is de voorbereiding voor toekomstige 100% elektrificatie van de Kona. Hyundai heeft al aangekondigd dat er een 100% elektrische versie van de Kona komt. Enkele voorbereidingen zijn hiervan al te zien zoals de uitsparing bij de tankdop. Waneer deze versie uitkomt heeft de Kona er natuurlijk nog een USP bij (benieuwd naar onze ervaring met elektrische rijden? Check KLIK!).

Conclusie
Langere mensen (190+) zouden we deze auto niet adviseren. De zitting van de voorstoelen is voor hen waarschijnlijk aan de korte kant. Wij vinden de Kona een leuke toevoeging in het B-segment qua cross-over. Ondanks dat deze markt goed vol zit heeft Hyundai een serieuze kandidaat geïntroduceerd. Wij denken dat mensen echt even moeten wennen aan de Kona. Maar als je de moeite neemt een proefrit met deze auto te maken dan denken we dat de kans groot is dat je deze auto serieus zou overwegen.