Ford Ranger Raptor – Een Ranger op anabolen

De Ford Ranger is al weer een paar jaar op de markt. De Ranger is zelfs de best verkochte pick-up van Europa. En nu komt Ford met een bad-ass versie genaamd de Ford Ranger Raptor. Een Raptor zie ik je denken? Ja, Ford heeft verschillende performance labels: de ST, de RS en de Raptor. Het Label Raptor plakt Ford alleen maar op pick-ups en is daarom redelijk nieuw voor ons. Tuurlijk bestaat er al een tijdje een Ford F150 Ranger, maar deze zien we helaas niet op de website van Ford staan omdat deze echt is gemaakt voor de Amerikaanse markt.

Nu is er dus voor de Europese markt een Ford Ranger Raptor gemaakt (die we vanaf nu gewoon Raptor noemen). Deze Raptor ziet eruit alsof hij net even te lang in de sportschool is blijven hangen. En is mega bruut vergeleken met zijn broertjes. De Raptor is 17 cm breder en 5 cm hoger dan zijn broertje de Ford Ranger Wildtrack. Deze verschillen maat verschillen zitten hem in de uitgeklopte wielkasten en het compleet vernieuwde onderstel.

Ondanks dat het allebei Ford Rangers zijn is het echt BIZAR wat een verschil Ford Performance heeft kunnen creëren. Dit verschil zit hem niet eens in de motorisering. Beide Rangers hebben namelijk exact dezelfde motor. Er ligt een 2.3 L biturbo diesel onder de kap die een vermogen van 213 pk levert met een koppel van 500 nm. Het verschil maakt de Ranger met zijn onderstel, daar laat hij zijn broertjes ver achter zich.

De Ranger heeft een ijzersterk onderstel wat is ontwikkeld om de zwaarste offroad omstandigheden aan te kunnen. Het onderstel draagt de koets op Fox Racing Shox dempers. Deze schokdempers zijn zo extreem dat je een landing na een sprong nagenoeg niet voelt. Deze dempers zijn dan ook gemaakt voor de meest bizarre offroad omstandigheden die je maar kunt bedenken. De achteras is ook compleet anders en er is afscheid genomen van de bladveren en er is een unieke achterwielophanging met schroefsets inclusief een geïntegreerde watt-koppeling gemonteerd.

Als je het terrein in gaat om te offroaden dan kom je met een normale Ranger net zo ver als met een Raptor. Tuurlijk de Raptor heeft een iets grotere aan en afloop hoek maar verder zijn beide Rangers behoorlijk gewaagd aan elkaar in het terrein.

Waarom een Raptor?

Nu denk je vast: “Maar waarom moet ik dan een Raptor kopen?”. Nou, de Raptor is gemaakt met de Baja 1000 in het achterhoofd. Dit is een offroad race in Amerika waar het de bedoeling is zo snel mogelijk bij de finish te komen via een offroad parcours. En dit is waar deze Raptor echt tot zijn recht komt. Hoe hard je ook wilt rijden, deze Raptor geeft geen kik. Als je hem stoer over een flinke hobbel jaagt en je hart ergens boven in je keel zit dan denkt de Raptor: “Dit had wel wat harder gekund”. Het is echt ENG hoe makkelijk en hoe hard dit offroad monster je door het terrein laat jagen.

Om het dan nog wat leuker te maken heeft Ford verschillende rijmodus in de Ranger gestopt zodat op iedere ondergrond het beste uit de Ranger gehaald kan worden. Mocht je nu echt een stoere jongen zijn dan is er zelfs een Baja functie die alleen de achterwielen aandrijft zodat je nog meer plezier kan maken met de Raptor.

Voor nu is de Raptor alleen nog maar met 5 zitplaatsen te krijgen en dus op geel kenteken. De prijzen liggen dan rond de € 100.000. Ford Nederland is bezig om de Raptor op grijs kenteken te krijgen zodat de auto iets voordeliger geprijsd kan worden. Dit gaat dan helaas wel ten koste van de achterbank, maar goed dan hou je wel een paar duizend euro extra in je portemonnee.