“Instap” elektrische auto als daily driver of nog even wachten?…

DATUM

April 21, 2018

CATEGORIE
DEEL

“Instap” elektrische auto als daily driver of nog even wachten?…

Eerst de videos kijken?

Noem elektrisch rijden en veel zullen daar maar één associatie mee hebben: Tesla. Toch is het kopen van een Tesla zeker nog niet voor iedereen weggelegd; wie laat er nu dan ook ruim 100.000 euro bij de dealer achter? Het is voor het grote publiek dan ook nog wachten totdat er meer betaalbare initiatieven op de markt komen… Of toch niet, want ook nu al kun je vanaf zo’n 30.000 euro 100% elektrisch rijden. Één van deze alternatieven is de Peugeot Partner Tepee Electric of de Citroën e-Berlingo Multispace. Uiteraard zijn deze auto’s niet met een Tesla te vergelijken zo zijn dit geen 0-100 acceleratiekanonnen en is ook de range nog wat beperkt. Maar kan je deze auto’s in het dagelijks leven gebruiken? Wij namen de proef op de som en testten of deze auto’s als dailydiver kunnen functioneren óf dat we ze toch nog echt even moeten laten staan. Om dit goed te testen hebben we allebei één volle week in de Peugeot en Citroën gereden… Let the electric battle begin!

Peugeot Partner Tepee electric of Citroën e-Berlingo Multispace

Laten we beginnen met de auto’s, deze zijn nagenoeg hetzelfde en dit maakt het lekker makkelijk vergelijken. Er zijn wel wat verschillen, maar dat is beperkt tot uiterlijk en wat opties die wel of niet zijn aangevinkt. Beide auto’s zijn volledige elektrisch en hebben een fabrieksopgave van 170 km range.

Robbert

Het is maandag en we halen de Citroën op in Amsterdam. Voordat ik hem meeneem naar mijn woonplaats in Utrecht heeft de auto al mooi helemaal op kunnen laden. De eerste meters moeten dus voor geen problemen zorgen. Het wegrijden gaat lekker soepel; laadkabel achterin en “gassen” maar! Electrische auto’s hebben altijd een automaat dus wie wel eens met zo’n transmissie heeft gereden rijdt ook hier direct mee weg. Enige wat echt verschilt is dat de auto behoorlijk afremt bij gas los om zo weer wat extra energie te re-genereren. De auto is de eerste meters ook lekker vlot, onderin natuurlijk koppel genoeg! Al snel draai ik de a2 op richting Utrecht, eens even kijken of hij ook na de 50 nog goed doortrekt. Hier houdt het feest helaas al op bij 110km/h de auto wil wel door maar wordt begrensd. Dit natuurlijk zodat de range niet te hard naar beneden gaat. Over range gesproken, mijn oog valt nu ineens op die range teller, die nog 70 km aangeeft, op het midden van het dashboard. Was de auto dan toch niet helemaal opgeladen? Eenmaal thuis aangekomen was ik blij om te zien dat de elektrische laadplekken in mijn straat niet bezet waren en heb ik de Citroën aan de stekker gehangen. Prettige eerste kilometers.

Op naar het werk

Tijd voor dag 2. De auto heeft eigenlijk de hele nacht aan de lader gehangen. Zou de range meter dan nu toch wel 170 km aangeven? Nee, ook nu bij het starten van de auto geeft deze “slechts” 110km aan. Alleen hieruit blijkt wel dat het opgegeven verbruik echt heel anders is dan het daadwerkelijke praktijk verbruik. Bewijst wel nog een keer het nut van deze test. Het is koud deze ochtend, daarom gaat de kachel op vol zodra ik instap, de stoelverwarming aan en start ik het Apple Carplay systeem op. Naast de range meter vind je ook een meter die het huidige verbruik van de interne systemen weergeeft. Deze schiet gelijk naar het rood. Woon-werk afstand is voor mij zo’n 70 kilometer dus met de 110km die de Citroën bij start aangeeft moet ik het makkelijk redden.  Echter, door het extra verbruik van de kachel e.d. hoef ik nog niet eens de wijk uitgereden te zijn om deze range al naar 90km te laten dalen. Stiekem word ik toch een beetje zenuwachtig, haal ik het wel om in één keer op m’n werk te komen. Ah dus dit wordt bedoeld met laadstress. Op het werk aangekomen heb ik nog zo’n 15 kilometer over. Snel aan de lader dus.

Terug naar huis gaat het al een stuk beter met de laadstress. Ik weet inmiddels dat ik het prima naar huis moet redden en dat geeft gemoedsrust. Ik begin echter wel steeds meer te twijfelen of dit nu al een auto is voor langere afstanden. Aankomend weekend moet ik een afstand van zo’n 210km afleggen (om de boot naar Ameland te halen), uit de eerste praktijktests lijkt het erop dat hiervoor 4x laden noodzakelijk is. Pfoei, daar moeten we nog even over nadenken.

De rest van de week

De rest van de week gaat de gewenning eigenlijk heel snel en kan ik de Citroën eigenlijk voor alles inzetten waar ik de normale auto ook voor gebruik. Even boodschappen doen, naar de sportclub en natuurlijk naar het werk. Laadstress heb ik allang niet meer, ondanks dat de range-meter vaak minder aangeeft dan gehoopt is deze wel erg accuraat. De overige rijeigenschappen van deze elektrische auto bevallen overigens prima. Een hogere topsnelheid dan 110 zou uiteraard wel erg prettig zijn. Ik heb wel besloten de auto iets eerder richting Fulco te schuiven daar de afstand naar Ameland gewoonweg nog té ver is. 4X laden zou meer dan een verdubbeling van de reistijd betekenen, dat is het me nog niet waard.

.

.

Fulco

Aangezien Robbert de boot moest halen mocht ik dus ook even kennis maken met de Citroën voordat mijn week met de Peugeot ging beginnen. Qua eerste indruk ben ik positief, mijn woon werk afstand is maar 23 km enkele reis dat betekent dat ik 2 keer heen en weer zou kunnen rijden voordat ik weer zou moeten laden. De eerste dag rij ik dus ook naar mijn werk om vervolgens via Rotterdam centrum weer naar huis te gaan. Op deze korte afstanden hoef je dan ook eigenlijk niet te laden. De collega’s die met mij meereden ervaarden de Citroën zelfs als een snelle auto. Dit komt natuurlijk doordat zo’n elektrische auto vanaf de start koppel heeft en daardoor relatief snel aanvoelt.

Laadstress, 10 jaar van mijn leven

Oké, in het weekend rijden we andere afstanden en dan is het gelijk de vraag; hoeveel rij je nu in een weekendje weg? Normaal tank je als het nodig is en ben je je er helemaal niet bewust van hoeveel kilometer je werkelijk aflegt. Deze zaterdag gaan we naar Amsterdam voor de IAMS in de RAI in Amsterdam. Vanuit Vlaardingen zou dit makkelijk haalbaar moeten zijn als je uitgaat van 170 km actieradius. Maar goed we weten dat de werkelijke waarde een beetje afwijkt dus we moeten het met 110 doen. De navigatie geeft 71 km aan dus dat moet makkelijk kunnen.

Zodra je met een elektrische auto op pad bent, ga je laadstress ervaren. Je stapt in met het gevoel dit ga ik makkelijk redden vandaag, maar eenmaal op pad zie je dat de actieradius enorm afneemt en ga je de kilometers op je navigatie aftrekken van de actieradius. Houd je kilometers over dan is er niets aan de hand, appeltje eitje dus. Maar uit volledig automatisme herhaal je deze stap vervolgens iedere 10 kilometer die je aflegt. En zo komen wij dus tot de conclusie dat wij Amsterdam helemaal niet gaan redden met die 110 km. Dit komt doordat we overal de maximale snelheid rijden met de kachel op comfortabel; de auto slokt de overtollige kilometers op als zoete koek. Als je vervolgens de snelheid terugschroeft naar 100 of 90 en je zet de kachel uit dan zie je de actieradius gelukkig weer een stukje toenemen en ziet het eruit dat wij het alsnog gaan redden op één lading.

Als wij de auto parkeren bij de RAI staat er nog 2 kilometer op de teller, nou ik kan je vertellen: dat is allesbehalve comfortabel. Want waarschijnlijk tank je met je eigen auto uiterlijk als het lampje gaat branden en dan geeft mijn auto nog 90 tot 100 kilometer aan. Dat is dus bijna net zo veel als waar wij vandaag mee startten. Na een paar uurtjes IAMS is de auto voor 28% opgeladen en kunnen we weer op weg, maar zeker niet in één keer naar huis. Gelukkig staan er langs de snelweg diverse snelladers van Fastnet waar we de auto in nog geen half uur voor 80% volladen. Verder laden deze snelladers ook niet op, maar dit is genoeg om naar huis te rijden.

Rekenwonder

Als je nu besluit elektrisch te gaan rijden en je bent niet in de luxe positie om een Tesla of een Opel Ampera E of gelijkwaardig aan te schaffen dan moet je goed nadenken over waar je heen gaat en wat je doet. Je blijft rekenen en calculeren als je eenmaal op pad bent. Natuurlijk niet als het vaste ritjes, zoals woon-werkverkeer, betreft. Toch ervaar ik dagelijks rijden met een elektrische auto wel echt als comfortabel. Het voelt snel aan, je kan bijna altijd voor de deur parkeren aangezien je moet laden. En voor de meeste ritjes heb je echt meer dan genoeg aan de nu nog beperkte actieradius.

Geen lelijk eendje

Qua uiterlijk zien de Partner en de Berlingo er ook normaal uit. Nee, tuurlijk hebben deze auto’s niet dezelfde mooie lijnen als een nieuwe supercar of hothatch maar ze zien er hetzelfde uit als hun benzine broeders. Voorheen moesten elektrische of hybride auto’s er altijd raar uitzien en vreemde vormen hebben zodat je natuurlijk wel echt zag dat je met een hele bijzondere auto op pad was. Kijk bijvoorbeeld naar de eerste Opel Ampera’s, Citroën C-Zero, Toyota Prius en Renault Twizy. Deze auto’s parkeerde je liever ergens om de hoek zodat je er niet gezien werd.

Conclusie

Ja! Kan en wil je 30.000 euro besteden aan een nieuwe auto dan kan je prima een elektrische auto kopen om deze dagelijks te gebruiken. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit voor iedereen geschikt is. Denk heel goed na over het gebruik van je auto en wat je voornamelijk met de auto doet. Gebruik je hem alleen voor woon-werk verkeer en is de afstand niet veel meer dan 80km en kan je thuis en op het werk laden dan is dit een serieus alternatief. Moet de auto jou te allen tijde vrijheid bieden (ik wil nu naar Parijs) dan zal je nog even moeten wachten of doorsparen voor de Tesla’s van deze wereld.