Afgelopen week reden we met de Peugeot 208 GT line. De 20X lijn begon uiteraard met de Peugeot 205 welke menig liefhebber van kleine maar kwieke auto’s zeker nog wel kan herinneren. Vooral de 205 GTI was echt een toffe auto!Ook de 206 kom je zelfs in het huidige straatbeeld regelmatig tegen. De 207 viel echter tegen, mede doordat deze gewoonweg een te grote groeispurt had meegemaakt. Het kleine kwieke auto gehalte was ver te zoeken. Met de 208 probeert Peugeot dit weer terug te brengen. De laatste opfrisbeurt dateert alweer uit 2015 waar de introductie van het model in 2012 plaats vond. De 208 is Peugeot’s best verkochte model van het huidige gamma, wat is nu de ervaring met deze auto nu het tweedehands aanbod van de facelift model volwassen begint te worden?

Uiterlijk & interieur

Het facelift model bevat nieuwe koplampen (met uiteraard LED-technologie), een wat bredere bumper, grotere chroomstrips en de achterlichten doen nu wellicht denken aan die van de laatste Mercedes modellen. De Peugeot 208 is verkrijgbaar in een 3 en 5 deur variant, wij reden met de variant met achterdeuren. Deze moet je wel echt nemen om praktische argumenten want mooier wordt hij er per se niet op, de auto lijkt dan wat gedrongen.

Dit is opzich zonde want zeker in de GT-line staat er met deze Peugeot een leuke auto op de oprit. Met de GT-line krijg je uiteraard hier en daar mooie sportstiksels in het interieur, GT-line logo’s, sportievere wielen, sportstuurtje en anders sportief spul wat het geheel aardig afmaakt. Sportstuurtje is hier bewust met een verkleinwoord geschreven omdat het stuur gewoonweg echt heel klein is, waarbij de meters op het dashboard zit. Een veelbesproken en redelijk gewaagde keuze van de Franse auto fabrikant. Conclusie is wel dat je er van moet houden, wij hadden moeite een ideale zitpositie te vinden omdat juist dit stuur bijna tussen je knieën zit en de rand van het stuur net elke keer voor de snelheidsmeter zit.

Het dashboard is bewust zeer clean gehouden; je zult veel moeten bedienen via het centrale touch display. Dit zorgt uiteraard voor veel rust in de cabine, toch is de uitwerking van dit concept niet ideaal. Zo zul je wanneer je in de radio stand zit en je wilt via de climate control de temperatuur aanpassen dit via het touchscreen moeten doen. Dit betekent dat je op dat moment je ogen van de weg af moet halen op zoek moet naar de niet sensitieve knop voor climate control, dan even wachten op de vertraging van het systeem om vervolgens op zoek te gaan naar de niet sensitieve knop om de temperatuur aan te passen. Het zal best wennen zijn, maar ergonomisch is het gewoon niet top en eerder te beschrijven als “Frans Eigenaardig”.

Onderstel

De Peugeot heeft qua onderstel een lekker lichtvoetig karakter. Dat lichtvoetige kan echter niet per direct als super sportief worden beschreven daarvoor is de auto simpelweg net te comfortabel. Het lichtvoetige zorgt wel voor dat je de auto redelijk goed kan plaatsen met je stuuringevingen. Wel is het zo de adaptieve stuurbekrachtiging te ver is doorgeschoten, je voelt gewoon een te sterke bekrachtiging bij lage snelheden en op hoge snelheid voel je te weinig wat er op de weg gebeurd. Toch doet deze auto door z’n lage gewicht wel eerder denken aan een 205 dan een 207 en dat is al beste prestatie.

Motor

De auto was uitgerust met een 1.6 103 PK sterke dieselmotor. Dat is voor Nederland zeker niet de meest populaire keuze omdat dieselen in dit segment gewoonweg niet veel wordt gedaan. Met deze motor sprint je in 10,7 seconden naar de honderd en stopt de naald van de kilometerteller bij 187km/h. Het aantal PK’s en de acceleratie die daarbij hoort is zeker voldoende voor deze auto.

De populairdere 1.2 benzine met 110PK lijkt dan ook een logische keuze voor mensen die op zoek zijn naar vergelijkbaar vermogen maar niet voor een dieselmotor willen gaan.

De handmatige versnellingsbak schakelt goed en precies.

Conclusie. 

Peugeot zet met de 208 een leuke compacte auto neer. In dit formaat auto zijn de Fransen ook gewoon goed. Helemaal een vergelijk naar de 205 kan niet worden gemaakt; maar dat we wel die kant op neigen is al een echt pluspunt. Al met al heb je met de Peugeot 208 echt een leuke auto staan; welke leuk stuurt en er leuk uitziet. Als je dan ook nog met de Franse ongemakken om kan leren gaan zou dit zo maar eens jouw volgende auto kunnen zijn.

Gereden: Peugeot 208 1.6 BLUEHDI GT-LINE