Mitsubishi Eclipse Cross (2018) Review – Een Mitsubishi zonder stekker?

Eerst filmpje kijken?

Als we het over Mitsubishi hebben dan zal menig lezer direct aan de Outlander PHEV moeten denken. Want dat is toch eigenlijk het enige model dat we regelmatig op de Nederlandse wegen tegen komen. De Outlander was inderdaad vanwege zijn bijtellingsvriendelijke percentage een werkelijke verkooptopper. Half leasend Nederland streepte deze aan en kon genieten van vriendelijke maandlasten zonder dat een verplichting tot opladen daadwerkelijk aanwezig was.

Desalniettemin is er gelukkig ook nog steeds een groep kopers die kiest voor Mitsubishi en dan niet enkel voor zijn gunstige bijtelling. Toch kan het merk wel een impuls gebruiken. Die impuls kan nu komen doordat Nissan en Renault nu een aandeel hebben in Mitsubishi. Hierdoor heeft het merk toegang tot nieuwere technieken en afzetmarkten.

Een sportcoupé?

Sommigen zullen de Mitsubishi Eclipse kennen als sportcoupé uit de jaren ’90. Hij kwam in deze hoedanigheid dan ook voor in de Fast and Furious series. Toch heeft de nieuwe Eclipse Cross weinig met z’n naamgenoot te maken. Het enige wat nog naar een coupé verwijst is de coupé “achtige” daklijn vanaf de B-stijl naar achteren. Overigens, is dit niet de eerste keer dat Mitsubishi een naam uit het verleden gebruikt voor een compleet andere auto. Ook de naam Space Star is op twee duidelijk verschillende koetsen te vinden. Scheelt weer een ritje naar het octrooibureau moeten ze gedacht hebben…

SUV

Nee, de nieuwe Eclipse moet toch echt als crossover-SUV door het leven gaan. Dat Mitsubishi een SUV op de markt zet kan ons alleen maar blij stemmen. Met de Pajero laat het merk namelijk al jaren zien hoe echt offroaden moet gebeuren. Maar helaas, een echte offroader is ook deze auto niet. De auto wordt gepositioneerd tussen de bestaande modellen van Mitsubishi ASX en Outlander. Dat is een goede keuze, want het merk had daar nog een duidelijke “white spot” zitten en onze vergrijzende bevolking is nu eenmaal opzoek naar “stoere” auto’s met een hoge instap.

Doorlopend achterlicht

De neus van de auto lijkt een beetje op de Outlander en daarmee krijgt ook Mitsubishi een familiegezicht. Vanaf de zijkant lijkt de auto wellicht korter dan hij in werkelijkheid is, dit mede door de eerdergenoemde coupé -achtige daklijn. Aan de achterkant is het merk lekker speels geweest. Zo vind je hier een spoiler en achterlichten die over de gehele auto doorlopen. Het is even wennen maar wel gaaf dat Mitsubishi dit design aandurft. Het doet wellicht wat denken aan de Honda Civic. Knap gedaan!

Tijdmachine

Ook binnenin heeft het merk zichtbare stappen gezet. Dit is het beste interieur wat de Japanners tot nu toe wisten te maken. Er is gebruik gemaakt van mooie, relatief zachte, materialen en de boel zit goed in elkaar. Eigenlijk mag je geen vergelijk meer maken tussen het interieur van de Outlander, ASX en deze Eclipse Cross. Stap je over dan lijkt het op een tijdmachine in het voordeel van de Eclipse Cross. Opvallend is het centrale display, dat standaard op elke Eclipse Cross zit, niet voorzien is van navigatie. In plaats daarvan zal er altijd via Apple Carplay of Android genavigeerd moeten worden. Dit is opzich een goede keuze, aangezien bijna iedereen een smartphone heeft en je daar de meest recente kaarten zo kan raadplegen en deze zichtbaar krijg op het centrale display. Maar of dat bij de doelgroep van deze auto ook altijd zo is?

Caravantrekker

Qua motoren aanbod is het lekker overzichtelijk, je kiest namelijk op dit moment voor een 1.5 liter benzine met turbo of niet. Dit is namelijk momenteel de enige motor die beschikbaar is. Let wel, dit is dus geen Phev model, maar weer een gewoon “ouderwetse” plofmotor. Later komt er nog een Diesel beschikbaar. De motor levert 163PK en dit maakt de auto prima vlot.  Je kiest daarnaast voor een handgeschakelde 6 bak of een CVT. Nu is CVT voor veel autoliefhebbers nog altijd niet favoriet, maar het moet gezegd worden, dit is wel een echte doorontwikkeling van die CVT. Bij normaal rijden is dit zelfs een fijne aandrijflijn, als je echt op het gas gaat begint de boel nog wel iets te loeien. Maar dit is al lang niet zo erg meer als dit in vorige modellen wel eens is geweest.

Grappig detail is dat ondanks er bij een CVT in principe geen versnelling gekozen kan worden er wel schakelflippers achter het stuur te vinden zijn. Deze kunnen gebruikt worden om een soort momentum vast te klikken zodat de motor toch desgewenst meer toeren maakt om bijvoorbeeld gemakkelijker een berg op te komen. Dit kan ook van pas komen wanneer je een caravan trekt, want deze auto kan tot maar liefst 1.600 kilogram trekken.

Het weggedrag is wat je verwacht van een auto in dit segment, ietwat afstandelijk en indirect Je moet dus niet denken; ha! een coupé daar gaan we eens even lekker mee sturen. Deze auto komt tot zijn recht op de langere stukken. Het is een comfortabele complete auto met een speelse kont.

De nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross staat vanaf een kleine 30.000 bij de dealers.