Renault Talisman – Ideale auto om even in Frankrijk te gaan lunchen?
Renault Talisman – Ideale auto om even in Frankrijk te gaan lunchen?
-Eerst de video kijken?
Als we het hebben over Franse auto’s dan komen de volgende gedachten bij veel mensen gelijk naar boven: softe besturing, onbetrouwbaar, comfortabel, wijn en kaas. Of we het nu over Peugeot, Citroën of Renault hebben; het is allemaal Frans. Toen wij de optie kregen om de nieuwe Renault Talisman eens aan de tand te voelen moesten wij natuurlijk zoveel mogelijk van deze gedachten zien te beproeven dus dachten wij; op naar Frankrijk voor een heerlijke Franse lunch.
Vroeg uit de veren
Ja, als je in één dagje naar Frankrijk op en neer wilt rijden voor wat wijn en een heerlijke Franse lunch moet je natuurlijk wel vroeg uit de veren. Daarom rijden wij al vroeg richting het zuiden en maken wij de eerste meters met de Talisman. Bij Hazeldonk is het tijd voor de eerste tussenevaluatie, hoe bevallen de eerste kilometers? De Talisman die wij bij ons hebben is uitgevoerd met een behoorlijk luxepakket wat de reis natuurlijk extra comfortabel maakt. Er is goed nagedacht over het interieur. Het is mooi afgewerkt en lekker op elkaar afgestemd. Merk je trouwens ook als je passagiers meeneemt, veel zijn unaniem lovend over de look and feel (regarde et ressent) van deze auto. Knap gedaan! Je zit uitmuntend op de Frans fauteuils die zowel te verwarmen als te koelen zijn en ook nog eens voorzien zijn van massagestanden. De eerste kilometers bevallen goed en dit smaakt naar meer.
Bienvenue en France
Na Hazeldonk bereiken we natuurlijk al snel de Belgische grens. Vanaf hier komen de rijstanden goed van pas. Met het Multi-SENSE®-systeem kun je eigenlijk met één druk op de knop de rijmodus aanpassen. Denk hierbij aan de response van het gaspedaal, hoe snel de automatische versnellingsbak schakelt en de demping. Het is algemeen bekend dat juist het instellen van softere demping op de Belgische wegen geen overbodige luxe is en hier maken we dan ook graag gebruik van. Dat Franse auto’s soepel geveerd zijn en dat ze licht en gevoelloos sturen is volgens ons algemeen bekend. Toch verbaast deze Talisman ons. Standaard is de Talisman redelijk Frans afgesteld maar toch houden we wat gevoel in het stuur en voelen we wat er met de voorkant gebeurt, dat rijdt prettig. Mede hierdoor glijden we toch met redelijk gemak over de Belgische wegen heen en komen we al snel in Frankrijk aan. Op de borden volgen we Lille, op naar een Franse lunch.
4 Control doet wonderen
Eenmaal aangekomen in Lille is het zaak om zo snel mogelijk op zoek te gaan een bakker voor de geliefde lunch. Dat betekent in dit geval door Franse small straatjes maneuvreren op zoek naar een parkeerplekje. De Talisman is groot en dat merk je wel. Toch is de auto verbazingwekkend makkelijk te maneuvreren. Dit komt mede doordat deze auto is uitgerust met vierwielsturing. Op lage snelheid sturen de achterwielen in tegengestelde richting waardoor de draaicirkel kleiner wordt. Ons viel op dat je dit ook daadwerkelijk echt merkt en dus niet enkel leuk staat in de marketing boekjes.
Franse eigenaardigheden
Franse eigenaardigheden; wie kent ze niet. Van (voorbeelden noemen citroen ds etc>? ) Toch lijkt de Talisman iets van deze eigenaardigheden te missen. Het uiterlijk is misschien zelfs een beetje saai om maar niet over Duits te spreken (oke, met uitzondering van de achterlichten dan). Toch werden we stiekem wel een beetje blij dat de Renault toch onderweg wat gekke dingen liet zien. Zo viel het infotainment systeem twee keer uit en had de Talisman zelf ook iets te veel wijn geconsumeerd om zelf netjes te kunnen parkeren:
Conclusie
Na de lunch en het inkopen van wijn is het alweer tijd om richting Nederland te gaan en een conclusie aan deze dag te verbinden. De Talisman is een heerlijke reisauto. Of je nu naar Lille rijdt (2,5 uur vanaf Utrecht) of dat je naar Zuid-Frankrijk rijdt voor een heerlijke wijn aan de Franse Riviera. De auto is comfortabel en goed af te stellen naar je eigen persoonlijke wensen. Het design is echt in lijn met het familiegezicht van Renault. Dit is niet spannend maar wel netjes en lekker vertrouwd. Het interieur is mooi en top op elkaar afgestemd. De Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker heeft hier echt een mooi resultaat neergezet.