Wat is het probleem van de Infiniti Q60?

Eerst video kijken?

We reden met de Infiniti Q60, een coupe. Dus standaard kopjes als “ruimte achterin” en “makkelijk te parkeren?” laten we voor deze keer zeker achterwegen. Want bij een coupe achtige auto gaat het natuurlijk maar om twee centrale vragen: Ziet het er een beetje lekker uit? En hoe rijdt het? Daarmee lijkt deze testdag redelijk overzichtelijk te worden… Toch moeten we bij deze specifieke Infiniti eigenlijk nóg een vraag stellen. Waarom zijn er in 2017 maar zeven Q60’s op kenteken gezet?

Ziet het er een beetje lekker uit?

Laten we dan toch maar met het makkelijke beginnen; als de Q60 voor je staat gromt daar een dikke sportcoupé. Vanuit praktisch elke hoek grijp je spontaan naar je broekzak om met je telefoon toch weer even een fotootje te nemen. Dat begint bij de voorkant waarbij de grote zwarte grill letterlijk “kom maar op Suzuki Alto’s i’ll eat you for breakfast” lijkt te zeggen. Daarna volg je de auto verder via de met LED geïntegreerde koplampen richtingen de flanken van de auto. Hier vallen de luchtroosters net na de voorwielen op. Om daarna via de deuren naar de breed uitgeklopte achterwielen te gaan waarbij we toch één deel van de auto moeten overslaan. Want dat hoekje bij de achteruit is het helaas nèt niet. Toch doet dit de rest van de auto niet teniet want eenmaal bij de achterkant zijn we dat hoekje echt allang weer vergeten. Hier prijkt een subtiel spoilertje met schuin daaronder twee achterlichten die rechtstreeks uit het museum voor “modern arts” komen. De zwarte diffuser met twee rechte dikke uitlaat pijpen maakt de auto af. Hiervoor hoef je niet eens de dikste uitvoering te hebben, ook met de 2 liter heb je deze. Van buiten dus eigenlijk geen klachten.

Sommige auto’s lijken het echter beter te doen op de oprit van de buurman. Want zodra je instapt wordt een groot deel van die schitterende buitenkant helaas tenietgedaan. Goed, er is écht geprobeerd mooie materialen te gebruiken hoor. Voor een deel is dat ook wel gelukt, mooi leer op het dashboard en op het stuur waarbij het leer met mooie stiksels aan elkaar is genaaid. Alleen als je dan bijvoorbeeld naar de middenconsole kijkt zie je daar goedkoop en reflecterend hard plastic, blegh… Ook het infotainment systeem ziet er niet mooi uit en werkt ook niet goed. Op twee schermen bedien je allebei aparte functies, of toch niet, we zijn er eigenlijk nog steeds niet over uit. De navigatie was het er ook niet over eens waar we ons nu bevonden want hij gaf binnen 10 minuten al aan dat we in het weiland reden. Je zal maar net 51.000 euro bij de dealer hebben achtergelaten en dan op pad worden gestuurd met een verouderd navigatiesysteem. Nee het interieur is zeker niet het sterkste punt van de Infiniti.

Hoe rijdt het?

We rijden met de 2.0 liter viercilinder die 211PK levert. Daarmee sprint de Q60 in 7,3 seconden naar de 100 en tikt hij een top van 235 km/h aan. Dat is opzich natuurlijk niet te weinig toch voelt de auto niet heel snel aan. Dit komt mede door het wat comfortabele karakter wat de auto.

De versie die wij bij ons hadden was uitgerust met het “steer by wire”. We zullen even uitleggen hoe dit werkt. Bij normale auto’s zit er een fysieke verbinding tussen de wielen en het stuur, als je dan aan het stuur draait dan draai je aan een stang die ook gelijk de wielen draait via de vooras. In deze versie is die fysieke verbinding er wel maar wordt deze eigenlijk niet gebruikt. In plaats daarvan regelt elektronica het sturen. Volgens Infiniti is dit de manier omdat op deze manier oneffenheden uit het stuurgevoel gefilterd kunnen worden. In theorie supermooie techniek en lekker comfortabel. In de praktijk voor ons als petrolheads echt waardeloos. Die oneffenheden in het wegdek worden er inderdaad goed uitgefilterd, net zoals ook elk overig gevoel. Russische Roulette geeft gemiddeld meer zekerheid in dat wat jij wilt ook daadwerkelijk gebeurd. Al met al zorgt dit pakket voor niet te overtuigende rijeigenschappen.

Waarom maar 7 op kenteken gezet?

Het is Infiniti echt gegund, want durf is er zeker. De durf om anders te zijn dan die Audi A5, BMW 4-Serie en Luxus RC. Wat is het dan toch ook jammer dat het totale pakket gewoon niet kan overtuigen. Is die zeven kentekenregrisraties dan gek? Nee, misschien zijn dit zelfs wel mensen die de Q60 in de huiskamer zetten, gewoon om naar te kijken. Want een plaatje dat is de Q60 zeker.