Elektrisch rijden – hoe werkt dat?

Inleiding

Ondanks dat wij als petrolheads niet direct staan te springen als we het hebben over elektrisch rijden, lijkt dit toch wel steeds meer de toekomst te worden. Zeker met de komst van de nieuwe Opel Ampera en de Tesla model 3 gaat elektrisch rijden steeds bereikbaarder worden voor het grote publiek en dan zal deze vorm van aandrijving dus vaker in ons straatbeeld te zien zijn.

Maar nu de vraag: hoe werkt dat nu eigenlijk met laden en waar kan en moet je dan laden? Wij van Allesrondomauto.nl hebben hiervoor een Smart electric geleend en zijn op zoek gegaan naar de antwoorden.

Laden & aanbieders

Als je een elektrische auto wilt opladen heb je een laadpas nodig. Hiervoor moet je een abonnement afsluiten bij één van de verschillende aanbieders. De prijzen variëren per aanbieder en je moet dus goed opletten wat je betaalt per KiloWatt (ja dat is even schakelen na altijd in liters gedacht te hebben). De één berekent een vast bedrag per maand met relatief lagen kosten per kilowattuur (kw). De ander biedt een gratis pas aan per maand maar is wel een stuk duurder per kw. Zo betaal je bij de ene aanbieder 19 cent de kw en bij de andere 79 cent.

Ook zijn er aanbieders die extra kosten per aansluiting of toeslagen voor een snellader in rekening brengen. Het is dus belangrijk dat je van te voren uitzoekt waar je veelal zal gaan laden en hoeveel km je uiteindelijk verwacht te gaan rijden. Zo kan de ene aanbieder heel aantrekkelijk zijn voor jou maar misschien wel heel onaantrekkelijk voor je buurman. Wat ook raadzaam is om na te kijken of je pas het ook in het buitenland doet. Zo heb je abonnementen voor Nederland, Benelux en heel Europa.

Om te kijken wat voor aanbieder er voor jou het meest geschikt is kun je gebruik maken van vergelijkingswebsites zoals: http://www.laadpas.com

Laadpalen

Waar je kan laden is in het begin misschien even zoeken maar als je een beetje gewend bent dan zal je zien dat er al behoorlijk wat laadpalen zijn geplaatst in Nederland. Zo vind  je bij de meeste grote hotels, restaurants en winkelcentra laadpunten waar je je auto kan aanlijnen en zo een beetje prik kan binnenhalen. Bijkomend voordeel is dat meestal het laadstation vlakbij de ingang geplaatst is zodat je ook niet zover hoeft te lopen. Om een laadpaal te vinden kan je de website https://oplaadpalen.nl gebruiken of een app downloaden zoals: Laadpaal App waar je alle laadpalen kan vinden in de buurt. Ook hebben de meeste elektrische auto’s een navigatiesysteem waar je ook laadpalen kan selecteren op je route of in de buurt.

Stekkers

Als verschillende autofabrikanten iets gaan ontwikkelen dan weet je gelijk dat er verschillende stekkers gemaakt gaan worden. Dat betekent dat er nu dus ook veel verschillende stekkers in omloop zijn en dat je dus niet overal jouw aansluiting kan gebruiken. In Nederland hebben we een redelijke standaard en heeft 90% van de laadpunten de Mennekes stekker. Deze stekker zit bijvoorbeeld op onze Smart. Er zijn nog ander stekkers als de Chademo (de snellaadstekker in Nederland) of de Ambo. De Ambostekker gaat de nieuwe standaard worden in Europa. Alle nieuwe auto’s gaan dadelijk in Europa met deze stekker uitgerust worden. Als je naar een laadplein gaat of bijvoorbeeld Fastnet bezoekt langs de snelweg kan je vaak alle stekkers kiezen. Hier zijn alle verschillende stekkers beschikbaar en hangt er voor een Tesla (ja deze heeft weer een andere aansluiting) een speciale adapter.

Veelgebruikte aansluitingen:

Mennekes stekker

Combo stekker

Chademo stekker

Laadstress

De actieradius van een elektrische auto laat tot nu toe wel een beetje te wensen over. Tuurlijk zijn er auto’s als een Tesla Model S met een maximaal actieradius van ruim 600 km volgens fabrieksopgaven, maar deze auto’s zijn voor de meeste mensen dan ook financieel niet bereikbaar. Wij rijden vandaag met deze Smart die volgens het boekje 155 km aan actieradius heeft. Wij starten met 71% en een volledig gereset systeem. Wij hebben dan een begin actieradius van 52 km maar na een paar km zien wij deze al snel afnemen. En het zal dus ook zeker voorkomen dat je een keertje extra moet gaan lunchen bij de Van der Valk om je auto een beetje bij te laden om op je eindbestemming uit te kunnen komen.

Conclusie

Elektrisch rijden gaat echt de toekomst worden, de huidige markt biedt momenteel nog niet echt een goede optie voor het grote publiek. Je bent dan beperkt door de actieradius en je moet dus goed nadenken over wanneer en waar je kan laden. Heb je wat meer te besteden dan zijn er momenteel al auto’s met een actieradius van meer dan 500 km, bijvoorbeeld Tesla. Echter begint deze auto pas bij een kleine 90.000 euro maar hiervoor krijg je wel leuke specs, bijvoorbeeld qua acceleratie en een autopilot functie. Zodra de Tesla Model 3 en Opel Ampera op de markt komen gaan we deze auto’s een stuk vaker zien en zullen de laadpalen in Nederland nog wel een stukje verder toenemen.