Land Rover Experience Tour 2017 – Selectie dag

Enige tijd geleden waren we bij de Land Rover selectiedag. Land Rover organiseert elk twee jaar de Experience Tour om consumenten kennis te laten maken met het Land Rover gamma. Vanuit de deelnemende landen wordt een selectie gemaakt van mensen die Land Rover voor hun land mogen gaan vertegenwoordigen. Dit jaar gaat de Land Rover Experience tour naar Peru, tijdens eerdere edities gingen ze al naar Australië en Bolivia.

Om de twee jaar organiseert Land Rover Nederland speciale selectiedagen om te bepalen wie er voor Land Rover Nederland uit mag komen tijdens de Land Rover Experience Tour. Tijdens de selectiedagen worden de kandidaten beproeft op hun kennis van o.a. survival, navigatietechnieken en uiteraard off-road skills. Wij van Allesrondomatuos.nl waren erbij tijdens één van deze selectiedagen.

Survival-en navigatietechnieken.  

De eerste beproeving bestond uit een flinke vragenlijst over survival- en navigatietechnieken. Eitje zou je zeggen voor ons als echt patrolheads en met die mindset gingen we deze lijst dan ook tegemoet. Echter, na een minuut of twee begonnen de eerste zweetdruppels toch wel van ons voorhoofd te lopen. Vragen als: “je rijdt op 40 graden noorderbreedte en rijdt daarna 2,5 uur door in de richting van zonsondergang; waar kom je uit?” waren eerder regel dan uitzondering. Ook werden er vragen omtrent drinkwater en noodhulp gesteld. Een pittige opgave dus! Maar gelukkig waren we niet de enige. Van veel van de medekandidaten hoorde je gepuf en gesteun tijdens het maken van de vragen. Toch zou slechts één van ons uiteindelijk naar Peru mogen dus doen we ons stinkende best om zoveel mogelijk kennis uit onze grijze massa te krijgen.

Tijd voor een luchtiger onderdeel; navigeren. Dit onderdeel bestond uit een puzzelrit met een Land Rover Discorvery Sport. Met het puzzelboek in de aanslag waren we snel onderweg en moesten we in tweetallen deze opdracht uitvoeren. Dit ging ons beter af dan de vragenlijst en al snel konden we alle checkpoints afstrepen, was de rit voltooid en waren we terug op de plaats waar we uiteindelijk ook gestart waren.

Off road rijden.

Na het rijden op de weg was het natuurlijk tijd voor het onderdeel waar de Land Rovers uiteindelijk voor gemaakt zijn, dus hup het terrein in. De offroad skills mogen we laten zien op de Land Rover experience locatie in Kerkdriel.  Hier kan je trouwens ook als consument terecht voor trainingsdagen; te boeken via Land Rover (zie: https://www.landrover.nl/experience/land-rover-experience/level-1.html voor data).

Tijdens deze dag stonden er twee Land Rovers klaar waarin we onze offroad skills mochten laten zien. Eerst was het tijd voor de “ouderwetse” Defender. Ouderwets is natuurlijk relatief want deze Defender kan nog steeds als koning van het terrein worden beschouwd. Het is werkelijk geweldig om hiermee door de modder en over zandheuvels te trekken en met de rijeigenschappen is het een ware Offroader en hoort er eigenlijk nooit asfalt onder zijn banden terecht te komen. De gids wist enorm veel te vertellen over het daadwerkelijke 4×4 rijden. Wist je bijvoorbeeld dat je in het terrein het beste weg kan rijden met de voet op de rem, daarna laat je de koppeling opkomen totdat de auto scheeftrekt om daarna pas de rem lost te laten? Dit zodat je niet op een heuvel per ongeluk achteruit rolt.

Na de Defender was het tijd voor de Land Rover Evoque; Land Rover wil hiermee natuurlijk laten zien dat zij hun heritage niet verloochenen. Toegegeven; deze PC Hoofdstraat tractor zal in de praktijk niet vaak worden gebruikt voor het zware outdoor werk. Toch heeft hij wel alle capaciteiten aan boord en qua functies is hij zelfs geavanceerder in vergelijking met de Defender. Zo heb je allerlei verschillende rij-modi die dit werk moeten vergemakkelijken. Het terrein was dan ook in de Evoque vrij gemakkelijk te bedienen, wel merk je dat de pure bodemvrijheid in de Defender toch een stuk hoger ligt. Af en toe schraapte er wat metaal over de bodem of losliggende boomstronken. Dan had hij maar geen Land Rover moeten worden was het commentaar van de instructeur daarop.

Nu maar afwachten…

Na dit laatste programma en een goede lunch zat voor ons dit dagdeel er helaas alweer op. Vanaf nu werd het afwachten op het verlossende woord, waren we goed genoeg om voor Nederland uit te komen? Het verlossende wordt kwam een paar weken daarna, helaas, dit keer geen deelname. Desalniettemin, een fantastische ochtend gehad, super om te zien dat Land Rover dit organiseert en wederom te ervaren waar zo’n auto nu eigenlijk voor gebouwd is.