Rijvaardigheidstraining, doen of niet doen?

Met onze passie voor auto’s kijken we natuurlijk niet alleen naar de vorm, aantal pk’s of de nieuwste snufjes maar hebben we ons de afgelopen jaren ook bezig gehouden met verschillende rijvaardigheidstrainignen. Zo hebben wij onder andere recentelijk de (anti) slipcursus gedaan bij de ANWB maar ook een Opel OPC racetraining in Duitsland. In deze blog een kleine verdieping in wat er te doen is en wat onze ervaring is van het volgen van cursussen op je rijvaardigheid.

Om te beginnen is elke rijtraining die je doet goed voor je driving skills. Of dit nu een circuit training of een cursus die je “het nieuwe rijden” leert is. Misschien denk je bij de circuit training  dat je dit nooit zal gebruiken op de openbare weg en dat je technieken van het nieuwe rijden dagelijks kan toepassen. De vaardigheden die je bij beide trainingen opdoet, kan je dagelijks gebruiken maar dat zal je pas ervaren op het moment dat je de trainingen gevolgd heb. De meeste rijtrainingen starten op een afgesloten circuit waar allemaal verschillende situaties nagebootst worden. Hiervoor hebben ze rotondes en slipstroken neergelegd met een epoxilaag zodat je lekker makkelijk kan glijden. Deze epoxylaag heeft een vergelijkbare gripcoefficient als platgereden sneeuw.

Beginnende automobilist

Zeker een beginnende automobilist zouden wij adviseren om een slipcursus te doen bij een bedrijf als de ANWB of Slotenmakers. Hier leer je de basis van het slippen. Niet om harder een bocht in te kunnen sturen maar om je auto beter onder controle te houden op het moment dat hij een kant op gaat die je eigenlijk niet wilt, bijvoorbeeld door aquaplaning, sneeuwval of een plotselinge uitwijkactie. Tijdens deze trainingen ga je slippen, uitwijken en een noodstop maken. Zodra je dit een paar keer gedaan hebt zal dit vanzelf vertrouwd aanvoelen en zal je niet meer schrikken van een noodstop waarbij het ABS ingrijpt. Mocht dit namelijk ineens een keer gebeuren zonder dat je daar ervaring mee hebt, laat je waarschijnlijk van schrik je pedaal los omdat je denkt dat je complete voorwielophanging de geest heeft gegeven.

Gevorderde training

Als je wat meer ervaring hebt dan is het leuk om een volgende stap te maken qua training. Deze trainingen zijn vaak een stuk moeilijker, maar bieden vaak meer plezier omdat je minder na hoeft te denken over de controle van de auto. Controle heb je jezelf namelijk al eigen gemaakt. Tijdens deze trainingen ga je bijvoorbeeld leren driften, 180 slip of een 360 slip. Ga je zelfs nog een stapje verder dan ga je zelfs dingen leren als een 180 escape. Tijdens deze oefening start je in zijn achteruit en ga je zonder te stoppen met een draai vooruit verder.

Expert training

Heb je deze vaardigheden weer onder de knie dan kan je nog een stap verder. Verschillende merken of organisaties bieden trainingen aan die net weer even verder gaan. Wij hebben bijvoorbeeld de Opel OPC training gedaan in Dudenshofen, hier ga je een dag lang met Opel OPC’s over een circuit rijden en doe je verschillende oefeningen maar nu op gewoon asfalt. Om nog realistischer te trainen worden de vervolg trainingen dus vaak zonder epoxie gedaan. Hier slippen en glijden we dan ook in 3 dagen een setje bandjes richting de vuilnisbak. Dan snap je ook gelijk dat deze cursussen vaak een stuk duurder zijn als de beginners of gevorderde trainingen. De instructeurs die hier training geven hebben hun strepen verdient tijdens bijvoorbeeld een Parijs Dakar of in de DTM competitie. Ook kan je een race licentie gaan halen op een circuit in de buurt waar je alle aspecten leert van het aansturen van verschillende bochten tot het balans houden van de auto bij het aanremmen en gas geven.

Conclusie

Of je nu beginnend bestuurder of al wat meer ervaring hebt wij raden het doen en herhalen van rijvaardigheidstraingen zeker aan. Enerzijds omdat het gewoon good fun is maar anderzijds omdat het daadwerkelijk een wezenlijk verschil kan maken in hoe je met situaties op de weg omgaat. Ja de trainingen kosten veel geld maar je hoeft er slechts één keer echt profijt van te hebben om deze kosten gelijk weer terug te verdienen nietwaar?