Welke routes moet je hebben gereden?

Als je net als wij benzine door de aderen hebt stromen, droom je waarschijnlijk regelmatig van jouw favoriete bolide. Maar wat we daarbij soms vergeten is dat ook de weg en het landschap uiteindelijk voor een groot gedeelte de “fun factor” kunnen bepalen. Want wat doe je nu uiteindelijk liever, met de nieuwe Ferrari Gtc4Lusso door een woonwijk rijden of met een Fiësta je favoriete bergpas bedwingen? Een combinatie zou natuurlijk helemaal mooi zijn maar wellicht is het rijden van mooie wegen toch nog net wat bereikbaarder. Om je hiermee te helpen geven wij (Over Ons) persoonlijke favorieten.

Robbert

1: Maassluisedijk tussen Vlaardingen en Maassluis | Nederland | Lengte: 4KM

Oké, misschien niet een weg waar je persé een heel eind voor om wilt rijden. Maar vanwege persoonlijk sentiment komt de weg toch op deze lijst voor. Dit is de weg waar ik mijn eerste rijles had, met mijn eerste auto talloze keren overheen gereden ben, eerste keer onder- en overstuur heb mogen ervaren en talloze keren de ideale lijn geprobeerd heb te rijden. Voor mij een echte klassieker dus. Er zitten maar een 3-tal echte bochten in deze weg maar ze zijn alle drie goed te overzien waardoor je tenminste weet dat er niks aankomt voordat je de Max Verstappen lijn pakt. En wat let je om aan het einde van de dijk niet te draaien en voor nog een keer 4KM de andere kant op te rijden.

Waar veel van dit soort dijkweggetjes de laatste jaren zijn gedegradeerd tot semi-fiets-60 kilometer zones is dit nog een dijkweg van de oude stempel. Hier mag je 80 en is er ook nog eens een gescheiden fietspad. Al met al een prima vermakelijke weg die een goed en leuk alternatief biedt voor de parallel liggende A20.

2: Chapman’s peak drive | Zuid-Afrika | Lengte: 8,5 KM

Chapman's Peak

Iets ten zuiden van Kaapstad, Zuid-Afrika vind je Chapman’s peak drive. Door de locals ook wel Chappies genoemd. Een fenomenale kustweg die langs de kust en door rotsachtig landschap loopt. Het is een van de beroemdste wegen ter wereld. En niet ten onrechte want deze route biedt je werkelijk geweldige uitzichten. Het is dan ook niet voor niets dat deze route vaak voor autocommercials wordt gebruikt.  Groot nadeel van deze weg is echter wel dat je hem meer rijdt voor de uitzichten dan voor het betere bochtenwerk. Een snelheidslimiet van 40km/h wordt hier namelijk strikt gehandhaafd. Wat zonde is, omdat de 114 bochten schreeuwen om aangepakt te worden. Tip is dan ook het voor deze keer wat rustiger aan te doen; geniet en zet zeker je auto ook af en toe eens stil.

3: Fraser Island | Australië | Lengte: ~ 50 KM

Fraser Island

Dit zandeiland is eigenlijk alleen bereikbaar voor echte 4×4’s. Je vindt er eindeloze stranden zonder publiek en waar je je auto dan ook goed kunt uitlaten. Daarnaast kan je op het eiland ook het binnenland in om zo door de bossen en smalle paden met modderpoels te crossen.

Routes zijn er niet echt; ga vooral op je eigen initiatief af. Voor de echte ervaring verblijf je ook ’s nachts op het eiland. Het liefst in een 4×4 met daktent natuurlijk.

Fulco

Atlantic oceanroad (64)| Vevang naar Kristiansund Noorwegen | Lengte 8.9km 

Tijdens één van mijn deelnames aan de ScanCoveryTrial hebben we de Atlantic oceanroad mogen trotseren. Deze weg hebben we in de eerste week van Januari gereden waardoor het behoorlijk koud en guur was. Echter is het sprookjeachtige landschap met de verschillende bruggen tussen de eilanden echt zeer indrukwekkend.

Mocht je deze weg willen gaan rijden zou ik je toch adviseren om de winter te vermijden. De weg zal bijna altijd sneeuwvrij zijn aangezien hij zo dichtbij de zee ligt, maar de weg ernaar toe kan wel heel spannend zijn. In de winter moet je met spikes rijden of met hele goede winterbanden en een dosis zelfvertrouwen.

Landesstraße, tussen Erlsbach in Defereggental naar Rasun | Oostenrijk – Italie | Lengte 31.2

Ik heb de meeste passen in de alpen wel gereden van Stelviopass tot Grossglocknerstrasse maar deze pas heeft wat bijzonders. Het is stil, afgelegen en niet zo toeristisch als de bovengenoemde passen. Voor deze pas moet je eerst het pittoreske Defereggental in, zodra je hier ingereden ben dan kom je eigenlijk al helemaal tot rust. Als je dan uiteindelijk bij de Obertallerstrasse uitkomt gaat de lol pas echt beginnen, even langs Lago Obersee om vervolgens de grens over te gaan richting Italië.

Dit is een fantastische weg waar je heerlijk de bochten kan afsnijden en proberen de ideale lijn te houden. Je hebt mooi uitzicht over het dal en het meer. Bochten afsnijden is hier niet spannend aangezien deze weg één richtingsverkeer is. Je moet dus wel even timen wanneer je hier bent en natuurlijk proberen voor in de rij te staan als ze net de rijrichting gaan veranderen.

Zouteveenseweg tussen vlaardingen via Schipluiden naar Maasland | Nederland | Lengte: 8.1 km

Ook voor mij is één van mijn favoriete wegen niet ver van huis. Mijn eerste kilometers achter het stuur heb ik gemaakt tussen Vlaardingen en Schipluiden. Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik deze weg 100de keren gereden, dit om de A13 te vermijden maar ook omdat we vaak naar De lier of Wateringen reden om auto’s af te leveren voor Hertz.

Maar ook later heb ik deze weg nog talloze keren gereden met mijn Mini Cabrio uit 1988. Zo’n auto is echt niet in zijn element op de snelweg en geeft echt enorm veel lol tussen de kassen in het Westland. En als we hier dan toch reden maakten we gelijk van de gelegenheid gebruik om onze boodschappen te doen bij de lokale boeren en tuinders.